-Vad tror du själv?
-En rektangel tror jag mamma.
Puh...
-Ja, det tror jag med! Då är det nog det eller hur?
-Ja, svarade Alvin, men nu måste vi hitta en triangel! Ha ha, kl 06.30 på morgonen...och det var inte lätt! Jag menar, hemmet är ju fullt av rektanglar såsom mattor, dörrar, bord, sängar, lådor, böcker, ja, ni fattar, men trianglar!? Prova själva!
Vi gick i alla fall runt i huset på triangeljakt...till slut hittade vi några: En ampel med en murgröna i, loggan till ett uppslagsverk vi har i skåpet, spetsarna i stjärnorna på Nellis matta, krysset på lyktornas sidor bildar ju fyra trianglar...osv...
Cirklarnas tur kom oxå. Såklart!! Det var inte så svårt, vi hittade glas, tallrikar, krukor, lampskärmar, lock mm.
Efteråt var det dags för en välbehövlig frukost, det är krävande med treåringar som vill veta (och vet) allt om allt! Jag fick en stjärna av personalen på förskolan för pedagogiskt morgonarbete. Tack!
5-minuterspaus avsatt för lek på Duvesjöns allmänna lekplats, med
cirkelformade gungor....
Nu skall jag snart lägga örat mot min rektangulära kudde och sova gott! Ni andra kan ju ta er en vända i era hus och leta efter spännande former!
God natt! Lisa
I sandlådan kände jag efter att ha läst bloggen ett behov av att testa min egen 3,5 åring om han kunde geometriska former som Alvin var så intresserad av. Ritade därför en trehörning i sanden och frågade vad det var. "En triangel!" utbrast han glatt. Ja! Han hänger med. Provade då strax kaxigt med en fyrhörning och en cirkel. "Nä sådana har vi inte på mitt dagis. Nähä, vad har ni för nåt då? undrade mamman lätt bekymrat. Blev ståendes och funderade, skulle jag våga fråga om rektangel eller parallellogram? Nä ,troligen var detta för svårt om nu tom cirkeln var okänd. Då kom svar på tal. "Vi har ju tex gurka och tamburin", och så ritade han detaljerat hur instrumentet gurka ser ut och tillhörande pinne som man spelar med. Det gäller att man är tydlig vad man pratar om, geometriska former eller instrument.
SvaraRadera